Siirry sisältöön

Kotipalvelun asiakas on ollut asumispalveluissa intervallijaksolla. Kenellä asiayhteys säilyy ja miten pitkään?

Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Asiayhteys asiakkaan ja työntekijän välillä voidaan todentaa silloin, kun asiakkaan tietoihin on tehty merkintä siitä palveluyksiköstä, jossa työntekijä työskentelee. Tätä kutsutaan palveluyksikön asiakkuudeksi. Kun on kyse toistuvista intervallijaksoista, voi olla…

Lue lisää

Miksi THL:n vammaispalvelujen asiakasasiakirjoissa ei ole mukana “päätöstä välttämättömän terveydenhuollon toistuvasta antamisesta vastustuksesta riippumatta”?

Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Päätös välttämättömän terveydenhuollon antamisesta ja päätös sitomisesta ovat lääkärin tekemiä päätöksiä, joten ne ovat terveydenhuollon asiakirjoja. Ne tallennetaan siis potilastiedon arkistoon,…

Lue lisää

Onko kaikki kotouttamistyö sosiaalihuoltoa ja laaditut asiakasasiakirjat sosiaalihuollon rekisteriin kuuluvia? Miten sosiaalityöntekijän tekemä kotoutamisen edistäminen eroaa sosiaalityöstä?

Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Kotoutumislaissa kunnalla on yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisesta sekä vastuu kotouttamisohjelman laatimisesta. Kunnalle asetetut tehtävät ovat sosiaalihuoltoa, mutta TEM:n vastuulla oleva…

Lue lisää

Selvitys on asiakirja, jonka laatii asiakas. Mikä asiakirja on olosuhdeselvitys?

Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Selvitys-asiakirjatyypin määritelmä löytyy koodistopalvelusta (Sosiaalihuolto – Asiakasasiakirjatyyppi). Määritelmän mukaan selvitys on ”sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla sosiaalihuollon asiakas antaa palvelunantajalle tietoa itseään koskevan asian ratkaisemiseksi…

Lue lisää
Vieritä ylös