Siirry sisältöön

Kirjataanko teillä oikein?

Sosiaalipalvelujen kehittämisen ja tiedonhallinnan tulee kulkea käsi kädessä. Hyvin hallinnoidulla asiakastiedolla voidaan edistää tuottavuutta, osallisuutta ja vaikuttamisen mahdollisuuksia sekä mahdollistaa tietojen ajantasainen saatavuus, yhteiskäyttö ja sähköinen arkistointi. Asiakasta voidaan palvella muualla, kuin missä tieto on syntynyt, ja kansalaiset, ammattilaiset sekä johto saavat tietoa arvioinnin ja päätöksenteon tueksi. 

Kun organisaatiostanne löytyy valmennettu kirjaamisasiantuntija, pysytte mukana kehityksessä! Kiinnostuitko? Kysy lisää Kansa-koulu III -hankkeen järjestämistä sosiaalihuollon kirjaamisvalmennuksista:
info (at) kirjaamisfoorumi.fi

kirjaamisfoorumi-563px

Mutta...

Sosiaalipalveluissa syntyy sosiaalihuollon asiakastietoa, joka pitää kirjata asiakasasiakirjalain mukaisesti. Kirjaamisen tyyliin ja sisältöihin kohdistuu vaatimuksia, joiden tulee täyttyä, vaikka kirjaukset tehtäisiin terveydenhuollon asiakastietojärjestelmään. Kirjaamisosaamisessa on hyvä valmistautua myös tulevaan: tiedot tullaan ennen pitkää kirjaamaan määrämuotoiseen asiakasasiakirjaan.

Hienoa! Muistathan, että suuremissa organisaatioissa voi olla tarvetta useammallekin kirjaamiasiantuntijalle. Esimerkiksi jokaisessa kunnassa olisi hyvä olla vähintään kaksi kirjaamisasioihin perehtynyttä kirjaamisasiantuntijaa.

Lisäksi on tärkeää varmistaa, että asiantuntijat saavat kertauskoulutusta sekä riittävästi aikaa kirjaamiskäytäntöjen juurruttamiseen omassa organisaatiossaan.

Ei hätää! Kirjaamisvalmennuksen oppeja voi soveltaa omassa työssä tietojärjestelmästä riippumatta. Valmennuksemme ei ole tietojärjestelmäkoulutus, vaan keskittyy kirjaamisen sisältöön ja merkitykseen.

Kirjaamisfoorumia ylläpitää:

Vieritä ylös