Kirjaamiskertomuksia
Kirjaamiskertomuksia on Kirjaamisfoorumin oma blogi, jossa julkaistaan asiantuntijoiden kertomuksia sosiaalihuollon kirjaamiseen liittyvistä onnistumisen kokemuksista, ratkaistuista ongelmista, kohdatuista haasteista, hyväksi todetuista käytännöistä ja kirjaamisvalmennusten järjestämisestä.
Blogista löydät myös uutisia ja ajankohtaista tietoa Kansa-koulu-hankkeen sekä sosiaalihuollon kirjaamisen ja tiedonhallinnan ajankohtaisista asioista!
Uusimmat kertomukset:
Näkökulmia eettisestä kirjaamisesta sosiaalihuollossa
Asiakastietojen tulee olla ajantasaiset, paikkansa pitävät ja virheettömät. Asiakkaan oikeutta yksityisyyteen tulee kunnioittaa, ja siksi…
Grundkursen i dokumentering inom socialvården har publicerats!
Grundkursen i dokumentering inom socialvården är fritt tillgänglig på eOppiva. Nu kan du alltså genomföra…
I Was Here! – kirjaaminen jättää jäljen
Lainsäädäntö ohjaa sosiaalihuollossa asiakastyön kirjaamisen sisältöjä. Lainsäädännön ohjauksella ja työn arjessa toteutettavilla kirjauksilla turvataan asiakkaan…
Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on julkaistu!
Kauan odotettu Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi on nyt avoimesti suoritettavissa eOppivassa. Kurssi antaa perusymmärryksen sosiaalihuollon kirjaamisesta…
Kansa-koulu 6 -hanke on käynnistynyt!
Järjestyksessään kuudes Kansa-koulu-hanke käynnistyi toukokuussa 2024. Hanke tukee aiempien Kansa-koulu-hankkeiden tapaan sosiaalialan kirjaamisosaamista. Kansa-koulu…
”Kanta-liittyminen on yhä selkeä mysteeri” – Yksityiset organisaatiot tarvitsevat edelleen tukea kirjaamisen kehittämisessä ja Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittymisessä
Osana Kansa-koulu 5 –hankkeen toimintaa toteutettiin yhteistyössä Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa yksityisten organisaatioille suunnattu verkosto.…
Rakenteellisen sosiaalityön tietotuotanto perustuu vahvasti myös rakenteisiin asiakasasiakirjoihin
Rakenteellisen sosiaalityön tehtävänä on sosiaalihuoltolain mukaan tuottaa tietoa asiakkaiden tarpeista, niiden yhteiskunnallisista yhteyksistä sekä palvelujen…
Behov av information, utbildning och nätverksverksamhet på svenska
Kansa-koulu 5 -projektet är, som namnet säger, det femte i raden av projekt som stöder…
Kansa-koulu-hankkeiden materiaaleja hyödynnetään laajasti sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämisessä
Kansa-koulu-hankkeet ovat kehittäneet sosiaalihuollon kirjaamista vuodesta 2015 alkaen. Vuosien aikana hankkeissa on valmennettu työyhteisöihin tuhansia…
Raportti: Yksityisten palveluntuottajien kirjaamisen kehittäminen vaatii panostusta erityisesti Kanta-liittymiseen
Tuore raportti perustuu Kansa-koulu 5 -hankkeen yhteistyössä Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa toteuttamaan kyselyyn, jolla kartoitettiin…
Asiakastyön kirjaamisosaaminen riskissä jäädä tuuliajolle?
Sosiaalialan osaamiskeskukset ovat viimeisimmät seitsemän vuotta huolehtineet sosiaalihuollon asiakastyön kirjaamisosaamisen järjestelmällisestä kehittämisestä koko maassa. Tämä…
Gradu monialaisesta kirjaamisesta sosiaalityössä! Katso video!
”Yhteinen kirjaaminen luo yhteistä todellisuutta”: Moniammatillinen kirjaaminen sosiaalityöntekijöiden määrittelemänä. Opinnäytetyö Vasson gradupraksiksesta! Tarkastelen pro gradu…
Hyvinvointialueet rekisterinpitäjinä vastaavat myös ostopalveluissa muodostuvasta asiakastiedosta
Yksityisten organisaatioiden tilanne Kanta-liittymiseen valmistautumisessa on huolestuttava. Kansa-koulun hyvinvointialueille ja yksityisille organisaatioille teettämien sosiaalihuollon tiedonhallinnan…
Kirjaamisosaamiselle on kysyntää – yli 500 yksityisen sosiaalihuollon työntekijää haki mukaan kirjaamisasiantuntijavalmennukseen
Kansa-koulu 5 -hanke järjestää sosiaalihuollon kirjaamisasiantuntijavalmennusta syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana. Maksuton valmennus antaa…
Asiakastietolaki tuo muutoksia yksityiseen sosiaalihuoltoon – Kela, THL ja Kansa-koulu tukevat muutoksissa
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (asiakastietolaki) velvoittaa myös yksityiset sosiaalihuollon palvelunantajat liittymään Kanta-palvelujen…
Kirjaamisfoorumia ylläpitää: