Voiko tutustumiskäynnille tulleen henkilön tietoja katsoa, kun tavoitteena on arvioida palvelun sopivuutta?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Ei voi katsoa. Tutustumiskäynti ei muodosta vielä asiayhteyttä. Asiayhteyden tekninen todentaminen edellyttää palveluyksikön asiakkuutta siinä yksikössä, jossa asiakastietoja käsittelevä ammattihenkilö työskentelee. Sosiaali-…
Lue lisääSaako asiakkaan tietoja katsoa, kun antaa tukea järjestelmän käyttämiseen?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Kansa-koulu III -hanke Tulkitsemme, että kysyjä on pääkäyttäjä. Pääkäyttäjä voi teknisesti avustaa ammattihenkilöä asiakkaan asian hoitamisessa ongelmatilanteessa. Asiakkaan tietoja ei saa kuitenkaan käyttää perehdytyksessä tai koulutustilanteessa.
Lue lisääKatsotaanko palveluyksiköksi fyysinen yksikkö?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Kansa-koulu III -hanke Palveluyksikkö voi toimia useissa eri toimipisteissä. Asiayhteyden todentaminen perustuu siihen, että ammattihenkilö työskentelee siinä palveluyksikössä, jossa asiakkaana olevan henkilön asiaa käsitellään. Käyttöoikeudet voidaan määrittää palveluyksikön…
Lue lisääSijaisena asiakkaan tietoihin kirjautuessa valitsen syyksi “asiakastyö” tai “hoitotilanne”. Onko tämä riittävää?
Vastaus julkaistu: 1/2023 Vastaaja: Kansa-koulu-hanke Sijaisjärjestelyt on määritelty hyvinvointialueen hallintosäännössä tai niistä laaditaan esimiehen päätös tarvittaessa. Asiayhteys asiakkaaseen syntyy myös silloin, kun sijaistaa toista työntekijää.
Lue lisääVoiko hoitaja kirjata toisen hoitajan puolesta, mikäli tämän kielitaito ei riitä kirjaamiseen?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Kansa-koulu III -hanke THL:n vastausta täydentäen Kirjaamisvelvollisuus koskee kaikkia asiakastyöhön osallistuvia. Ammattihenkilöllä pitää olla hänen hoitamiensa tehtävien edellyttämä riittävä suullinen ja kirjallinen kielitaito. Valvira tarkistaa hakijan…
Lue lisää