Voiko kuolleelle henkilölle avata sosiaalihuollon asiakkuuden, jos omainen kieltäytyy hoitamasta vainajan asioita?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Kanta-palvelujen ja Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston näkökulmasta ei ole estettä sille, että avataan asiakkuus kuolleelle henkilölle. Määrittelyjen mukaan asiakkuus pitää päättää kahden vuoden kuluessa asiakkaan kuolemasta, mutta tällaisessa tapauksessa tuo kaksi vuotta riittäisi todennäköisesti hyvin asioiden hoitamiseen. Työ voidaan hyvin kirjata tuossa alla esitetyllä tavalla. (THL 1/2019): Asiakkuuden suunnittelu -prosessia loogisempi prosessi olisi vireilletulo, järjestäminen ja toteutus, koska näissä ei tilanteissa laadita palvelutarpeen arviota eikä asiakassuunnitelmaa.