Siirry sisältöön

Asiakasraadissa näkee näyttämön taakse niin työntekijä kuin raatilainen

Etusivu » Blogi » Aikuissosiaalityö » Asiakasraadissa näkee näyttämön taakse niin työntekijä kuin raatilainen

Kaarinan aikuissosiaalityö halusi katsoa itseään peilistä ja perusti asiakasraadin pari vuotta sitten. Kävimme tapaamassa raatilaisia.

Miten te osallistujina kertoisitte asiakasraadista kavereille?

– Tämä on mahdollisuus vaikuttaa sosiaalityön asiakaspalvelun kokonaisuuteen ja suhtautumiseen asiakkaisiin. Raadissa kuuluu eri-ikäisten ja -taustaisten ihmisten ääni. Kerran kuussa kokoontuvat ne, joilla on kiinnostus sitä kohtaan, miten asiat toimivat sosiaalipalveluissa.

Mitä haasteita toiminta ratkaisee?

– Mahdotonta arvioida, koska tämä ryhmä on kokoontunut vasta keväästä 2018. Asiat on prosessissa – strategia asiakasraadille syntyy niin sanotusti jälkijättöisesti eli vuoden työskentelyn jälkeen katsotaan, mitä työ on tuottanut. Käytännössä olemme kuitenkin ainakin pieniä haasteita ratkoneet, mm. luomalla muistilistaa työntekijöille asiakastilanteeseen.

Mitä asiakasraadin toiminnassa pitäisi muuttaa?

– Idea on hieno, mutta pitkällä aikavälillä nähdään, kuinka paljon työ tulee vaikuttamaan. Toivoisimme myös enemmän palautetta toiminnastamme eli mitä tämä työ on antanut työntekijöille. Jos eläisimme ideaalimaailmassa, niin sosiaalityö voisi suoraan vaikuttaa rakenteellisiin asioihin.

No mitä aikuissosiaalityössä pitäisi parantaa yleisesti? 

– Ihmiset eivät välttämättä edelleenkään halua ottaa yhteyttä sosiaalityöhön. Sosiaalityön asiakkuudella vahva leima. Asiakasraati osaltaan tekee työtä sen eteen, ettei sosiaalityön asiakkuus tarkoita leimaa otsassa.

– Sosiaalityön asiakkuus on ollut aiemmin vahvasti leimaavaa – nyt ollaan menossa toiseen suuntaan. Olisi hienoa, jos asiakasraateja alettaisiin hyödyntää laajasti yhteiskunnan kehittämisessä. Vahvasti elää edelleen ajatus, että sosiaalityö on vain rahan jakamista.

Lopuksi kysyimme myös raadin työntekijältä, miten hänen mielestään toimintamalli tukee asiakastyöskentelyä? 

– Pääsee vaihtamaan näkökulmaa. Työntekijänä jumiutuu helposti tiettyyn katsantokantaan. Joskus jo ihan miehinen näkökulma sosiaalipalveluihin tuo uutta, koska ala on naisvaltainen. Myöskään sosiaalityön esitettä emme olleet osanneet miettiä ollenkaan oikeasta näkökulmasta – se meni täysin uusiksi raadin myötä. Haasteena toiminnassa on, miten tehdä raadin työtä näkyväksi yleisemmin?

Kategoriat
logo

Läntinen Pitkäkatu 21-23 E 4.krs, 20100 Turku
puh. 050 559 0700
etunimi.sukunimi [at] vasso.fi
www.vasso.fi
Y-tunnus: 1796674-1

VASSON UUTISKIRJE

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat sähköpostiisi kuukausittaisen tietopaketin Varsinais-Suomen sosiaalihuollon tärkeimmistä keskusteluaiheista, tapahtumista ja uutisista.

Vieritä ylös