Mihin asiakkaasta yhdessä sovitusti otettuja valokuvia ja videoita voi tallentaa? Käykö Dropbox?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Silloin kun valokuvat ja videot ovat merkityksellisiä asian käsittelyn tai palvelun antamisen kannalta, ne ovat asiakastietoa. Asiakasasiakirjoja ei saa tallentaa Dropboxiin,…
Lue lisääMihin lastensuojelun suunnitelmassa voidaan kirjata perheen historiatieto ja tausta?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Lastensuojelun asiakassuunnitelmassa ei ole enää tämän nimistä kenttää. Historiatietoa voidaan kirjata esimerkiksi Muut taustatiedot -kenttään, joka löytyy Tausta ja nykytilanne -otsikon…
Lue lisääJoskus on vaikea erotella asioita ja asiayhteyksiä toisistaan. Kirjataanko kaikki esiin tulleet asiat samaan asiakaskertomukseen vai useampaan?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Lopullisen ratkaisun tekee itse kirjaaja. Jos tarve on kirjata esim. samasta tapaamisesta erityyppisiä asioita, joihin on käytettävä eri kertomusmerkintärakenteita, niin siten…
Lue lisääJoskus tulee tarve jatkaa ja muokata kirjauksia. Tulisiko muokatessa aina merkitä, miksi raporttia on muokattu, vaikka olisi vain lisätty tekstiä?
Vastaus julkaistu: 12/2021 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Tällaista rapottia ei valtakunnallisessa asiakastietomallissa ole, mutta oletamme että kyse on asiakaskertomusmerkinnöistä. Näiden merkintöjen ajatuksena on ollut, että yksi kirjaaja tekee…
Lue lisääJos asiakkaan arki asumispalveluissa on tasaista, riittääkö, että kerran viikossa kirjoitetaan asiakaskirjamerkintä? Palvelunjärjestäjä on todennut, että joka päivä pitää kirjoittaa edes yksi lause.
Vastaus päivitetty: 8/2024 Vastaaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL Ei ole mitään erityistä säännöstä siitä, milloin pitää kirjata ja kuinka paljon. Asiakastietolaki säätää kirjaamaan riittävät ja tarpeelliset tiedot, joten ”joka…
Lue lisää